Didactica Matematicii

Pagina de Didactică a Asociaţiei Culturale "Mâine"

Geometria Poligoanelor – un punct de vedere metodic

Posted by cmiinescu pe Septembrie 28, 2008

Este cartea noastră apărută la Editura Universităţii de Vest în 2005, cu o prefaţă a d-lui profesor universitar dr. Dumitru Hărăguş de la Facultatea de Matematică a Universităţii din Timisoara. Prefaţa este prezentată la secţiunea „CĂRŢI”.

Pentru cei care sunt înscrişi acum la cursul de „dezvoltarea competenţelor de evaluare” poate fi un model în vedeea realizării sarcinilor: ea conţine (printre altele…) un test la clasă, cu barem de corectare şi notare, cu matricea de specificaţii, cu comentariile metodice precum şi proiectul unităţii de învăţare din care se dă testul.

Doamna profesor Mihaela Singer, doctor în Ştiinţele Educaţiei, a realizat o prezentare a cărţii pe care am publicat-o în Tribuna Învăţământului:

În plin dezinteres pentru calitate

O experienţă didactică necesară

 

Dr. Mihaela Singer,

În Tribuna Învăţământului, nr. 835, 13-19 februarie 2006

 

Deşi ne vine greu să acceptăm, şcoala s-a schimbat mult în ultimii zece ani. Ea s-a schimbat nu atât din pricina reformelor – începute dar nefinalizate, nu atât din pricina modificărilor legislative – dese şi fără finalitate reală, nu atât din pricina profesorilor – abandonaţi de sistem ca „bugetari neproductivi”; ea s-a schimbat din pricina elevilor.

Elevii din şcoala de astăzi – fie că sunt în clasa a III-a sau a V-a, a IX-a sau a XII-a – au alte interese, aspiraţii, oportunităţi, exemple de urmat decât cei din anii ’70, ’80 sau chiar ’90 ai secolului trecut. Ei trăiesc într-o societate dinamică, cu multe variabile greu de controlat şi au nevoie de competenţe care să le faciliteze o opţiune şcolară şi profesională cât mai adecvată potenţialului lor de dezvoltare.

Pentru a oferi acestor elevi accesul la o formare adecvată unei societăţi în schimbare este nevoie de o pregătire corespunzătoare a cadrelor didactice. Cartea profesorilor Corina Mîinescu şi Cătălin Mîinescu vine să arunce o rază de lumină în peisajul cenuşiu al dezinteresului faţă de didactica de calitate. O bună pregătire în domeniul metodologiei predării-învăţării-evaluării, deci al didacticii, este calea prin care profesorii pot suplini inconsecvenţa politicilor educaţionale. Căci, ce se constată? Într-o trecere rapidă în revistă, la fiecare încercare de „descongestionare” a programelor, o Comisie Naţională votează noi adaosuri de informaţie, ca urmare profesorii predau tot mai mult, elevii învaţă tot mai puţin, iar logica internă a domeniului se pierde sub noianul de fapte ştiinţifice ce nu pot fi structurate din pricina ritmului de predare şi a lipsei de vizibilitate.

Autorii surprind aceste aspecte şi, spre deosebire de cei care critică liniştiţi la un pahar de vorbă, ne propun o carte ce încearcă să găsească soluţii. Unde se află aceste soluţii? Într-o muncă serioasă de analiză a surselor consistente şi de autoanaliză a activităţii la clasă. Rezultatele acestei autoanalize ne sunt împărtăşite într-un stil limpede, structurat şi concis, ce ne permite să înţelegem mai bine cum ajung elevii la cunoaşterea şi aplicarea noţiunilor legate de geometria poligoanelor.

Cartea se adresează celor care predau în învăţământul primar şi gimnazial, fiind un foarte bun instrument pentru studenţi şi profesorii aflaţi la început de carieră, sau pentru cei care doresc să inoveze în practica didactică, pentru a forma elevilor competenţe adecvate lumii în care trăiesc. Autorii au ales să prezinte sintetic noţiunile teoretice esenţiale, pentru a lăsa mai mult spaţiu unor probleme ce implică semnificativ noţiunea teoretică respectivă. Lista de exerciţii şi probleme ce urmează după fiecare noţiune introdusă este structurată într-o succesiune graduală a nivelului de dificultate şi este însoţită de sugestii de abordare la clasă. Sunt prezente de asemenea, la majoritatea temelor: liste de activităţi de învăţare elementare (de regulă neglijate din cauza grabei în „a acoperi materia”), posibile greşeli tipice, aplicaţii practice. Cartea conţine de asemenea sugestii de abordare a materialului didactic, a metodelor de evaluare, precum şi elemente de proiecatre a demersului didactic exemplificate pentru tematica propusă, cea a geometriei poligoanelor. Toate acestea transformă cartea într-un util instrument de lucru.

 

Astfel de cărţi sunt necesare pentru a deschide orizontul de cunoaştere al celor care predau. Din perspectiva autorilor, o astfel de carte este o experienţă de învăţare care îmbogăţeşte şi clarifică. Dar, în aceeaşi măsură o astfel de carte are nevoie de un public care să o parcurgă şi să o valorifice în practica la clasă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: